Cijfers en statistieken

De markt
Bussen & Autocars: Bestaande merken
TCO-model
CO2-hulpmiddel

In 2024 waren er meer dan 9040 bussen en touringcars in onze sector. In 5 jaar tijd is het aantal voertuigen met 4,6% gestegen.

Op dit moment hebben EURO 6- en EURO 5-voertuigen alleen al een marktaandeel van meer dan 83%. Het marktaandeel van elektrische voertuigen is 2,46%.

Het aantal elektrische voertuigen is sinds 2022 vervijfvoudigd.

Als we de beslissingen van Europa volgen, zien we dat dit segment snel groeit. In 2022 bedroeg het aantal elektrische voertuigen 48 eenheden. 2 jaar later zijn dat er bijna net zoveel als de X5 (222 voertuigen).


0%

Dat is het marktaandeel van elektrische bussen. Hiertoe behoren de beroemde Lion's City 12 van MAN en de eCitaro van Mercedes.

0%

Dit is het marktaandeel van touringcars. Deze omvatten de FBI 90 P-E van Feniksbus en de Zk6121BEV van Yutong.

Hieronder staan de belangrijkste busmodellen op de markt

0Bus

Merk
Model
Lengte
Breedte
Hoogte
Autonomie
Vermogen
richtprijs (€)
MAN
Lions' City 12
12200
2550
3320
350 km
480 kwh
476 000
Mercedes
e-citaro
12135
2550
1950
320 km
588 kwh
430 000
MAN
Lions' City 18
18100
2550
3320
350 km
640 kwh
666 000
Van Hool
A12 battery
12225
2550
3400
300 km
160 kwh
/
EBUSCO
2.2
12900
2550
3350
500 km
400 kwh
/
Volvo
7900
12000
2500
3300
info
565 kwh
495 000
VDL
Citea
12900
2550
3430
500 km
490 kwh
/

Hieronder staan de belangrijkste autocarmodellen op de markt

0Car

Merk
Model
Lengte
Breedte
Hoogte
Autonomie
Prijs
Feniksbus
(School)
FBI 90 P-E
(33 plaatsen)
9043
2350
3000
/
/
Yutong
ZK6121BEV
(62 plaatsen)
12465
2550
3470
350,07
kwh
/
Higer
KLQ6121YAEV
(57 plaatsen)
12350
2500
3820
/
/

Wat is TCO?

TCO staat voor Total Cost of Ownership. Deze economische indicator vertegenwoordigt de totale kosten van het elektrische voertuig tijdens zijn hele levensduur. Het TCO-principe is eenvoudig: alle directe en indirecte kosten van het voertuig worden bij elkaar opgeteld. De parameters waarmee rekening moet worden gehouden, zijn de volgende:

A) Prijs van het voertuig B) Financiering C) Onderhouds- en verzekeringskosten D) Brandstofkosten E) Kosten van belastingen F) Restwaarde G) Afschrijving Hieronder vind je de link naar onze TCO-module!

Het EAB (EmissieArme Bussen), een innovatief project geïnitieerd door de Busworld Foundation, heeft ook een TCO-model ontwikkeld. Dit hulpmiddel stelt bedrijven in staat om de economische impact van de overgang naar een zero-emissie vloot nauwkeurig te evalueren door alle belangrijke parameters te integreren: aankoopkosten, exploitatiekosten, onderhoudskosten, infrastructuurkosten en energiekosten.

Een belangrijk voordeel van dit hulpmiddel is dat het zowel voor thermische voertuigen als voor elektrische voertuigen kan worden gebruikt om de TCO te berekenen. Dit maakt het mogelijk om de kosten tussen deze twee soorten aandrijvingen direct te vergelijken over hun volledige levenscyclus, en zo beslissingen te nemen op basis van de economische en operationele realiteit van elk bedrijf.

U kunt de rekentool vinden via de volgende link:

TCO Tool

Nieuwe Milieuvereisten voor Touringcarbedrijven: Praktisch ICB-Hulpmiddel voor Emissierapportage

Vanaf 1 januari 2025 moeten Belgische touringcarbedrijven voldoen aan nieuwe regelgeving omtrent de publicatie van hun ecologische voetafdruk. Deze maatregel, in lijn met de Europese richtlijn over duurzaamheidsverslaggeving (CSRD), is bedoeld om de transparantie te vergroten en duurzamere praktijken in de transportsector te bevorderen.

Deze eis is alleen van toepassing op bedrijven die cabotage in Frankrijk uitvoeren.

Publicatievereisten

Bedrijven zullen hun CO2-uitstoot moeten kwantificeren en publiceren, met specificatie van de uitstoot per passagierskilometer. Bijvoorbeeld: als een bedrijf 1.000 km aflegt met een totale dieselverbruik van 300 liter, worden de emissies als volgt berekend:

CO2−uitstoot=300liter×2,662kgCO2/liter=798,6kgCO2

Als deze rit 50 passagiers vervoert, worden de emissies per passagierskilometer berekend als:

Emissiesperpassagierskilometer =798,6/ (50×1000)=0,01597 kg CO2 passagier km

Hulpmiddel voor publicatie

Om bedrijven te ondersteunen bij deze nieuwe verplichtingen, heeft het ICB (Instituut voor Autobus- en Touringcarvervoer) een specifiek hulpmiddel ontwikkeld. Dit hulpmiddel is ontworpen om het berekenen van de benodigde gegevens te vereenvoudigen en een milieurapport op te stellen dat voldoet aan de regelgeving.

Het hulpmiddel bevat twee hoofdtabbladen:

  • Tabblad 1: Elektrische Autocars– Hiermee kunnen bedrijven de emissies berekenen die verband houden met het gebruik van elektrische touringcars.
  • Tabblad 2: Autocars met verbrandingsmotoren – Dit tabblad is bedoeld voor autocars met verbrandingsmotoren en de berekening van hun emissies.


Het CO2-hulpmiddel van Energia: Verminder de koolstofvoetafdruk van de transportsector

Het CO2-hulpmiddel van Energia helpt bij het meten en verminderen van de CO2-uitstoot in de transportsector in België. Het biedt duidelijke gegevens en aanbevelingen om de praktijken te optimaliseren en bij te dragen aan de energietransitie.

Belangrijkste functionaliteiten:

• Berekening van de emissies : Meting van de emissies voor verschillende vervoerswijzen (weg-, spoor-, lucht- en zeevervoer). • Voortgangsmonitoring : Interactief dashboard om de inspanningen voor vermindering op te volgen. • Vergelijking van opties : Identificeert de meest efficiënte oplossingen op het gebied van emissies. • Strategische planning : Aanbevelingen om de emissies te verminderen en de efficiëntie te verbeteren.

Klik op de volgende knop voor meer informatie

CO2 Tool Energia
Vorige pagina
Inhoud
Terug naar bovenaan
Volgende pagina